De opmerkelijke wendingen van de KSR Group: van motorimporteur tot faillissementsprocedure?

Wat is er aan de hand bij de KSR Group? En hoe zit het met het importeren van motoren in Europa?

Motor
15. Sep 2023
409 views
De opmerkelijke wendingen van de KSR Group: van motorimporteur tot faillissementsprocedure?

Het motorlandschap in Europa wordt momenteel opgeschud door een verrassende ontwikkeling: de Oostenrijkse KSR Group, een van de grootste motorimporteurs op ons continent, bevindt zich in een faillissementsprocedure. Hoewel KSR in Nederland misschien niet al te bekend is, is het een ware gigant in landen zoals Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, met jaarlijks meer dan 60.000 verkochte voertuigen en vestigingen in Italië, Spanje, België, Duitsland en Frankrijk. Ook in Nederland houdt KSR Group kantoor. In Nederland telt het bedrijf slechts één werknemer.

Wat maakt deze ontwikkeling zo interessant? Laten we daar eens dieper in  duiken. Oh en dit zegt KSR Group zelf over hun ietwat vreemde status: artikel KSR Group.

Een breed scala aan merken

KSR heeft de verantwoordelijkheid voor de import van een groot aantal merken in verschillende landen. Bovendien brengen ze motorfietsen onder hun eigen merknamen op de markt. Wat deze merken gemeen hebben, is dat ze allemaal uit Azië komen. En naast mobility merken hebben ze ook een afdeling Healthcare en zelfs robotstofzuigers in het assortiment. Wist je dat?

Maar hier is waar het ingewikkeld wordt: terwijl KSR aankondigde dat divisies zoals Smart Products en Mobility, met merken als CF Nito (Quad/ATV), Royal Enfield, Niu, Brixton, Malaguti (motoren en fietsen), Motron, A-TO en DocGreen gewoon doorgaan, blijft de toekomst van merken als Italjet en Lambretta onduidelijk.

Een overweldigende schuld

Een van de meest opvallende aspecten van deze zaak is de immense schuldenlast van KSR, die maar liefst 123,3 miljoen euro bedraagt. Dit betekent dat 214 werknemers en 252 andere schuldeisers nu hun geld via de rechtbank moeten proberen te verkrijgen.

Wat deze zaak nog interessanter maakt, is dat de eigenaren van KSR de huidige situatie zien als de enige kans om een doorstart te maken. Deze situatie, die vergelijkbaar is met surseance van betaling in het Nederlandse faillissementsrecht, zal verder worden uitgekristalliseerd tijdens de 'gerechtelijke herstructureringsprocedure'.

Op weg naar curatele

KSR Group heeft onlangs aangekondigd dat ze zichzelf onder curatele stellen, en de redenen zijn opvallend. Volgens het bedrijf is de economische situatie drastisch veranderd door stijgende energieprijzen, hoge inflatie en een verlies aan koopkracht bij klanten. Daarnaast worden hoge materiaalkosten, wisselkoersschommelingen en dalende verkopen genoemd als factoren die hebben bijgedragen aan deze crisis.

"De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt om aan deze uitdagingen het hoofd te bieden", aldus Michael en Christian Kirschenhofer, de eigenaren van de KSR Group. "Na een grondige evaluatie beschouwen wij deze beslissing als essentieel om ons bedrijf door deze uitdagende tijd te loodsen en het succesvol voort te zetten in het belang van alle betrokkenen."

De KSR Group heeft beloofd open en transparant te communiceren over deze insolventie. De komende maanden zullen ongetwijfeld meer duidelijkheid brengen over de toekomst van dit opmerkelijke bedrijf en de impact ervan op de motorindustrie in Europa.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Reactie toevoegen

You must be logged in to add new comment. Log in
Categorieën
Voordeel
Motor voordelen, koopjes en meer. Alle voordelen lees je in deze blog categorie. Heb je zelf nog voordelen te melden aan onze motorrijders? Laat het ons vooral weten!
Evenement
Motor evenementen op een rijtje, zelf een evenement aanmelden? Dat kan natuurlijk ook! Van mooie toertochten tot motorreizen, alles is mogelijk.
Motor
Alles over motoren
Recente reacties